Jdi na obsah Jdi na menu
 


Základní zásady

Co je zdravé stravování? Pro jednoho je to pouze bílé maso, celozrnné pečivo a spousta zeleniny, druhý si pod zdravým stravováním nedokáže představit nic jiného než striktní dodržování přísné vegetariánské stravy. Existuje celá řada zaručených správných postupů pro zdravé stravování. Jak to tedy je doopravdy? Na začátku je nutné zdůraznit, že každý extrém je špatný. Rovněž přemýšlet nad každým požitým soustem nebo nad tím, kolikrát jsme dané sousto přežvýkali, není zcela ideální. Není nezbytné učit se zpaměti předpisy a recepty. Daleko významnější je pochopit základní principy a podle nich se pak chovat.

Kolikrát denně jíst?

Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Jsou lidé, kterým stačí jíst třikrát denně, a jsou spokojeni. A rozhodně to nemusí být chybou. Naopak druhá (a daleko početnější) skupina z nás by při této frekvenci měla asi hlad. Jak to tedy je? Obecně se doporučuje pravidelný příjem menšího množství potravy (100 až 250 gramů dle konkrétního pokrmu), a to 3 až 6x denně. Jídelníček by tedy měl vždy obsahovat snídani (na kterou mnoho z nás velmi často zapomíná), svačinu, oběd, svačinu, večeři a eventuálně druhou večeři (ta ale není nutná).

Příjem potravy často a po malých dávkách je výhodnější při redukci hmotnosti, neboť lidské tělo při pravidelném a častém příjmu není nuceno výrazněji snižovat tzv. bazální metabolismus, jak se tomu děje například při držení hladovky nebo při příjmu potravy jednou denně. Laicky řečeno, naše tělo si při pravidelném příjmu potravy může dovolit energií více plýtvat. Naopak, když budeme jíst méně často a větší porce, efekt hubnutí nebude takový, protože v mezidobí mezi příjmem potravy se tělo, a zejména metabolismus, vždy nastaví do „šetřícího režimu“.

Jíst, když mám hlad nebo podle hodin?

Častou otázkou je, zda jíst, až když máme hlad, nebo zda jíst podle toho kolik je hodin. Hlad je velmi zavádějící a hlavně svádějící veličina. Mnoho lidí ráno a dopoledne hlad nemá, zato odpoledne by snědli vše, co vidí, především ve výlohách cukráren nebo pekáren. Hlad nás tedy vede k tomu, že máme tendenci se přejídat. A přejídání opět vede k nerovnováze v příjmu energie. Proto se doporučuje jíst spíše podle toho kolik je hodin, než podle hladu.

Velmi důležité je rozlišování hladu a chuti. V praxi často prvním impulsem pro konzumaci jídla bývá skutečně hlad, ale při dalším rozhodování vyhrává chuť a v rámci toho pak dochází k nejčastějším pochybením.

Jíst rychle nebo pomalu?

Další otázkou je, zda je rozdíl v tom, když jíme rychle nebo pomalu. Rozdíl v tom je, když jíme rychle, většinou sníme větší množství potravy, než když jíme pomaleji a každé sousto pořádně rozkoušeme. Při pomalém příjímání potravy dochází k rychlejšímu pocitu zasycení. V žaludku se totiž tvoří hormon ghrelin (hormon hladu). Pokud jíme pomalu, dochází již během jídla ke snížené produkci tohoto hormonu a díky tomu se následně se dostaví pocit sytosti. Pokud něco rychle zhltneme, tak se tento pocit během jídla neobjeví, protože to náš žaludek jednoduše nestihne.

Zdroje:http://www.zijzdrave.cz/jidlo/zdrava-strava-a-redukcni-jidelnicek/zakladni-zasady/

          https://www.google.cz/search?q=zdrav%C3%A1+strava&biw=1440&bih=791&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjinJjH1Y3MAhUJVBQKHVimCwAQ_AUIBigB#imgrc=V1G2ij2IRYuY2M%3A

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Nováková

(Ivana, 14. 4. 2016 10:07)

Děkuji za super rady. Určitě je využiji. Chtěla bych vypadat jako vy. :)
S pozdravem Ivana Nováková

 

 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< srpen / 2019 >>


Statistiky

Online: 1
Celkem: 9109
Měsíc: 433
Den: 16